Menu

Submenu

6.1 Betrokkenheid ouder(s)/verzorger(s)

De school nodigt na de 2e periode de ouder(s)/verzorger(s) uit om docenten en directie te spreken. Aan het eind van het cursusjaar krijgen zij gelegenheid om te reageren op de overgangsbeslissing. Ook via www.pieterzandt.nl verstrekt de school informatie. Ouder(s)/verzorger(s) ontvangen van school een inlogcode en wachtwoord waarmee zij kunnen inloggen in het schoolsysteem Magister. Zij kunnen daar onder andere de resultaten en aanwezigheidsregistratie van hun kind inzien.

Op enkele momenten informeren we ouder(s)/verzorger(s) tijdens voorlichtingsavonden nader over een aantal zaken. Daardoor kunnen ouder(s)/verzorger(s) het leer- en keuzeproces beter volgen en kunnen zij met hun kind meedenken in de te nemen beslissingen. In de jaarplanning zijn deze momenten opgenomen. Zie hiervoor de website.

Voorlichtingsmomenten zijn onder andere:

  1. informatie voor toekomstige brugklasleerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s);
  2. kennismaking met de mentor van de brugklasleerling;
  3. voorlichting stage voor ouder(s)/verzorger(s) van praktijkonderwijs 2 en 3;
  4. voorlichting sociale vaardigheidstraining voor ouder(s)/verzorger(s) praktijkonderwijs;
  5. voorlichting voor klas 2 Vmbo betreffende keuze van vakrichting/afdeling en eventuele ‘pakket’-keuze;
  6. voorlichting voor klas 3 Vmbo ten aanzien van keuze van niveau en vakkenpakket met mogelijkheden van vervolgstudie;
  7. voorlichting klas 3 Havo en klas 3 Vwo (atheneum, inclusief gymnasium) over vervolgtraject in het onderwijs;
  8. voorlichting klas 3, 4, 5, 6 Vmbo/Havo/Vwo betreffende mogelijkheden van vervolgstudie na het behalen van het diploma;
  9. thema-avond klas 4, 5, 6 Havo/Vwo, bijvoorbeeld studeren op hbo en universiteit, arbeidsethiek;
  10. informatieavond voor ouder(s)/verzorger(s) met betrekking tot actuele ontwikkelingen.

Een aantal teams werkt met een nieuwsbrief om ouder(s)/verzorger(s) op de hoogte te houden van lopende schoolzaken. Op enkele locaties functioneert een ouderplatform. Met name zaken die de leerlingen heel direct aangaan komen ter sprake, zoals de organisatie van het onderwijs, pedagogisch klimaat en levensbeschouwelijke elementen.

Ouder(s)/verzorger(s) doen vrijwilligerswerk in het leercentrum, ze begeleiden bij excursies, treden op als gastdocent, zijn lid van een forum bij bezinningsdagen, enzovoort.